تهیه ترشی سیر با انار

تهیه ترشی سیر با انار

ترشی سیر یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌های شمالی است که برای تهیه آن نیاز به رب انار دارید. این ترشی جایگاه ویژه‌ای در سفره غذا باز کرده و در کنار انواع غذاهای ایرانی مصرف می‌شود. شرکت نارنی یکی از تولیدکنندگان شناخته‌شده در زمینه تولید انواع محصولات مرتبط با انار، مانند رب انار، است. اگر مایلید طرز تهیه ترشی سیر با انار را بدانید در این مطلب نحوه درست کردن این ترشی شمالی با محصولات نارنی را برای شما آموزش می‌دهیم.

تهیه ترشی سیر با انار

امروزه سیرترشی به‌صورت صنعتی و خانگی تهیه می‌شود. حتما می‌دانید که این ترشی انواع مختلفی دارد و شامل سیر ترشی سیاه هفت‌ساله، سیر ترشی مرواریدی، ترشی گل سیر و ترشی سیر هفت ماه و… می‌شود. البته شیوه آماده کردن این ترشی‌ها تقریبا مانند هم است، تنها تفاوت در نحوه استفاده از سیر و مدت‌زمان نگهداری سیر است. در ادامه به فواید سیر ترشی و چند روش طرز تهیه آن می‌پردازیم.

برای تهیه سیرترشی از مواد مختلفی استفاده می‌کنند؛ ازجمله استفاده از سرکه بالزامیک، سرکه خرما، رب گوجه، رب انار، عسل و… . سیر ترشی با انار بالطبع خواص بی‌شماری دارد و بسیاری ترجیح می‌دهند، که سیر ترشی خود را با دانه‌های انار یا رب انار درست کنند. تا علاوه بر خوشمزگی به چند برابر شدن خواص آن کمک کرده باشند.

خواص سیر ترشی با انار

  • اشتهاآور است.
  • کاهش‌دهنده کلسترول خون است.
  • باعث هضم راحت غذا می‌شود.
  • برای بهداشت دهان و دندان مؤثر است.
  • به درمان سرطان کمک می‌کند.
  • برای پوست مفید است.
  • آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارد.
  • بازکننده عروق قلب است.
  • دفع‌کننده سموم از کبد است.
  • پایین آورنده فشارخون است.
  • عملکرد روده‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

طبع ترشی سیر با انار

طبع سیر، در طب سنتی گرم و خشک بوده و از طرفی سرکه و یا انار استفاده‌شده در آن، طبع سردی دارد. ازاین‌جهت این ترشی در طبع متعادل قرار می‌گیرد. ترشی سیر و انار، برای هیچ فردی ممنوعیتی ندارد و می‌توان استفاده متعادل از آن را در کنار وعده‌های غذایی داشت، تا بتوان از طعم و خواص بی‌نظیر آن استفاده کرد. باید مراقب بود، که این ترشی را باید همانند دیگر مواد غذایی به‌اندازه مصرف نمود، تا ازلحاظ سلامتی مشکلی پیش نیاید.

ترشی سیر با رب انار

ترشی سیر با رب انار

مواد لازم:

سیر: سه کیلوگرم

رب انار: یک پیمانه

نمک: دو پیمانه

تمرهندی: پنج قاشق غذاخوری

سرکه: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا سیر‌ها را حبه حبه کرده و بعد از جدا کردن پوست آن‌ها، سیرها را شسته و روی یک پارچه تمیز خشک نمایید. تمر هندی در یک ظرف بریزید و به آن سرکه را اضافه کنید و باهم حل نمایید تا کاملاً یکدست شود. سپس از صافی رد کنید، بعد رب انار و تمر هندی و نمک را به آن اضافه کنید. سپس سرکه را تا حدی اضافه کنید که روی مواد را بگیرد. اجازه دهید، تا مواد یک ساعت با شعله ملایم بجوشد. حرارت زیر قابلمه را خاموش کرده و اجازه دهید تا مواد یک روز به همان شکل در ظرف بمانند. پس از یک روز، سیر‌ها را در شیشه تمیز ریخته و از مواد سرکه روی آن بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و در یک جای خنک قرار دهید.

برخی از افراد، ترجیح می‌دهند برای این نوع ترشی از رب انار خانگی استفاده کنند، بدین منظور اول باید به دان کردن انارها پرداخت. که برای این کار می‌توان، از یک گوشت‌کوب استفاده کرد و یا با قاشق به پشت انار ضربه زد، تا دانه‌های انار جدا شده و فقط پوست انار باقی بماند. بعد از دانه کردن انارها باید آن را با آب خیلی کم روی اجاق قرارداد، تا حسابی نرم شوند. بعدازآن، آب و گوشت انار را باید در قابلمه ریخت و بر روی حرارت قرار داد تا به جوش بیاید.

در این مدت باید مراقب بود تا مواد سرریز نشود. کف ایجادشده بر روی آب انار را باید با کفگیر کاملاً جدا نمود، در مراحل آخر پخت باید شعله اجاق کم باشد تا رب غلیظی به دست آید. توجه داشته باشید که باید نمک کافی برای رب استفاده کرد.

ترشی سیر با دانه‌های انار

مواد لازم:

سیر: ۳ کیلوگرم

دانه‌های انار: ۱ کیلوگرم

شکر: ۳ قاشق غذاخوری

نمک: ۲ پیمانه

شیره انگور: یک پیمانه

تمرهندی: ۵ قاشق غذاخوری

سرکه: به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه ترشی، می‌توان سیرها را به‌صورت درسته و یا دانه‌ای کاملاً شست و خشک نمود. برای خشک‌کردن بهتر است آن‌ها را بر روی یک سینی یا پارچه تمیز و عاری از هر میکروب قرار داد؛ تا به‌درستی خشک شوند. یا می‌توان در زیر نور آفتاب آن‌ها را خشک کرد.

سپس در یک قابلمه دانه‌های انار را باکمی سرکه و نمک و با توجه به ذائقه خود باکمی شکر به مدت یک ساعت بر روی حرارت قرارداد. و سپس شعله را خاموش کرد، تا مواد کاملاً سرد شوند. سپس سیرها را در شیشه شسته و خشک‌شده قرار داد و از مواد سرد شده بر روی سیرها ریخت و سپس درب شیشه را محکم بست و بطری را برگرداند و به همین شکل یک الی دو هفته در محیطی خنک و تاریک بگذارید؛ تا سیرها رسیده و مزه دار شوند و بعد میل نمود.

نکته:

برخی‌ها به‌جای شکر از شیره انگور استفاده کرده و یا اصلاً در مورد را حذف می‌کنند.

باید دقت داشت که اگر از تمر هندی قرار است در ترشی استفاده شود، نمک زیادی در ترشی نریخت. طعم ترشی با توجه به طبع و ذائقه هرکس متفاوت خواهد بود و آنچه دراین‌بین اهمیت دارد، خواص بی‌نظیر این ترشی است.

سیر ترشی با شیره انگور

سير ترشي با شیره انگور

مواد لازم:

تمر هندی: نصف بسته

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

شیره انگور: ۱ قاشق غذاخوری

سرکه: ۱ پیمانه

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

در ابتدا پوست سیرها را گرفته، سپس بشویید و کاملا خشک کنید. یک ظرف تمیز و خشک انتخاب کنید، نصف بسته تمر هندی را با آب جوش حل کرده و بعد از صافی رد کنید. سیر، رب انار، سرکه، شیره انگور، تمرهندی، نمک و شکر را درون قابلمه روی حرارت بریزید و به مدت ۱ ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد و سیرها نرم شوند.

سپس حرارت را خاموش نموده و بگذارید مواد سرد شود. سیرها را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و مخلوط سرکه را به آن بیفزایید تا روی سیرها کاملا پوشیده شود. درب ظرف را محکم ببندید و بطری را برگردانید و به همین صورت ۱ تا ۲ هفته در جای خنک و تاریک بگذارید تا سیرها کاملا مزه دار و جا بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.