خواص دمنوش پوست انار

خواص دمنوش پوست انار

انار، با نام علمی Punica granatum یکی از میوه‌های که در بسیاری از کشورها پرورش داده می‌شود. این میوه خوشمزه و بهشتی به رنگ‌های مختلفی دیده شده و از گیاهان مهم اقتصادی به شمار می‌آید. انار شامل پوست، دانه و آب بوده که هریک مصارف غذایی و دارویی بی‌شمار دارد. وجود ویتامین سی و آنتی­‌اکسیدان این میوه سبب به تأخیر انداختن علائم پیری (مانند چین‌وچروک) پوست می‌شود. کارخانه نارنی یکی از تولیدکننده‌های بزرگ و معتبر فرآورده‌های انار است که محصولات خود را باکیفیت بالا و قیمت مناسب به دست مشتریان می‌رساند. در این مطلب قصد داریم خواص یکی از محصولات این مجموعه با عنوان دمنوش پوست انار را برای شما شرح دهیم.

نحوه خشک کردن پوست انار در خانه

برای تهیه پوست انار، بهتر است از انار ارگانیک استفاده نموده و پوست انار را بعد از تکه کردن، در سینی پهن کرده و زیر آفتاب بگذارید تا سفت شود و رطوبتش از بین برود. بعد با دستگاه مخلوط‌کن آسیاب و پودر کنید. سپس پوست انار آسیاب شده را در ظروف درب دار و دور از هوا نگه‌داری کنید.

طرز تهیه دمنوش پوست انار

برای تهیه دم‌نوش خوشمزه پوست انار، یک فنجان آب را جوشانده و بعد یک قاشق چای­خوری از پودر پوست انار نارنی را به آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید تا پودر برای مدتی در آب دم بکشد. پس از دم شدن، آن را از صافی رد کنید. برای خوش‌طعم شدن دمنوش، می‌توانید کمی آب لیموی تازه و عسل طبیعی اضافه کنید. حالا دمنوش خوشمزه و سالم پوست انار آماده است.

روش دیگر، پوست انار را با تکه‌ای از زنجبیل تازه، چوب دارچین و چند لیوان آب روی حرارت بگذارید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه یک دم‌نوش عالی با طعم و خواص بی‌نظیر دارید. قبل از تهیه دم‌نوش بهتر است پوست سفید در پوسته انار را جدا کرد. اگر دم‌نوش طعمی تلخی گرفت، بهتر است که با عسل میل شود.

دمنوش (چای) تهیه‌شده از پوست انار بسیار خوشمزه و مفید است. پوست انار نارنی به دلیل فراوانی آنتی‌اکسیدان‌های مهم، از بیماری‌های مختلف چون مشکلات قلبی، انواع سرطان‌ها جلوگیری کرده و اثرات منفی افزایش سن بر روی پوست را نیز کاهش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش پوست انار

فواید دمنوش پوست انار

ترکیبات فنولی متفاوتی در پوست انار وجود دارد، که خواص ضد باکتریایی فوق‌العاده‌­ای را از خود نشان می‌دهد. پوست انار نارنی حاوی تانن و به‌عنوان منبعی از آنتی‌اکسیدان­‌ها ­است و ترکیبات فنولیک مانند اسید الاژیک به مقدار فراوان در آن وجود دارد. بنابراین، دمنوش آن نیز سرشار از این ترکیبات است. دیگر خواص دمنوش پوست انار در ادامه آورده شده است.

برای هضم غذا مفید است:

این چای با توجه به آنتی‌اکسیدان‌های زیادی که دارد، بسیار مفید بوده و بدن را از بسیاری از بیماری‌های جدی محافظت می‌کند. نوشیدن این دمنوش به عملکرد هضم غذا کمک کرده و برای درمان اسهال نیز مؤثر است.

از بیماری­‌های قلبی جلوگیری می­‌کند:

دمنوش پوست انار، به دلیل داشتن فلاونوئید، فنول و بسیاری از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده، همچنین کنترل­ کننده فشارخون بوده و کلسترول بد خون را نیز کاهش می‌دهد. نوشیدن این دم‌نوش قبل از خواب، به خاطر خواص ضد باکتریایی و التهابی می‌تواند نتایج ویژه‌ای در حفظ استحکام و قوای استخوان‌بندی انسان داشته باشد. و به تسکین درد و ضعف استخوان‌ها نیز کمک کرده و از پوکی استخوان در زنان یائسه جلوگیری می‌کند.

برای رفع چین‌وچروک پوست مفید است:

این دم‌نوش، به دلیل وجود آنتی‌­اکسیدان‌ها، اثرات منفی افزایش سن روی پوست را کاهش داده و سیاهی و چین‌وچروک اطراف چشم را هم از بین می‌برد.

تصفیه قند خون:

از جمله خواص دمنوش پوست انار، برای پایین آوردن قند ادرار بسیار مفید بوده و به‌خوبی خون را تصفیه می‌کند. علاوه بر این برای کنترل اسهال ناشی از مسمومیت بسیار مفید فایده خواهد بود. دم‌نوش این میوه خوشمزه برای جلوگیری از خونریزی رحم نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. کوبیده پوست این میوه، نابودکننده کرم‌های دستگاه گوارش است و حافظ سلامت معده به‌حساب می‌آید.

درمان سرطان:

خواص دمنوش پوست انار در جلوگیری از تمام سرطان­‌ها، به‌خصوص سرطان پوست است. در سال­‌های اخیر، تحقیقات وسیعی در مورد انار و دمنوش آن صورت گرفته است. این تحقیقات نشان داده، که آب و جوشانده پوست انار التهاب سلولی را کاهش می­‌دهد؛ از رشد تومورهای پروستات جلوگیری کرده و مانع گسترش سلول­‌های سرطانی می‌شود.

مزایای استفاده از چای پوست انار چیست؟

دمنوش انار، برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا مملو از آنتی‌اکسیدان بوده و این آنتی‌اکسیدان‌ها با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های مزمن مانند دیابت، مبارزه می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی پونیکالاجین موجود در انار دارای خواص بسیار زیادی جهت کاهش التهاب هستند و علائم رنج‌آور قند خون بالا مانند درد و خستگی عضلات را کاهش می‌دهند.

استفاده از این چای برای برطرف کردن آبسه دندان نیز پیشنهاد می‌شود. به‌طورکلی شما می‌توانید از دمنوش پوست انار به‌عنوان یک دهان‌شویه طبیعی استفاده کنید و با استفاده از آن در روز، زخم‌ها و عفونت‌های دهان و دندان خود را درمان کنید. برای کسب نتایج بهتر حداقل دو بار در روز، بعد از صبحانه و قبل از خواب، این کار را تکرار کنید. علاوه بر آن از مزایای دمنوش پوست انار برای درمان آبسه دهان و سفیدی دندان­‌ها و رفع بوی دهان نیز است. دمنوش این میوه معجزه‌آسا، مانع ریزش مو شده و سبب درمان گلودرد و سفیدی دندان خواهد شد. درمان­ کننده بواسیر و عفونت غشای مخاطی نیز خواهد بود.

کم‌خونی زمانی ایجاد می‌شود که بدن سلول­‌های قرمز خونی کمی دارد. میزان بالای آهن در آب و دم‌نوش انار، به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می­‌کند. دمنوش آن، حاوی ویتامین و مواد معدنی زیادی و همچنین اسید فولیک است؛ که همه آن­ها برای رژیم غذایی قبل از تولد ضروری هستند. خواص ضدالتهاب این چای به بهبود جریان خون مادر و جنین کمک می­‌کند. پتاسیم موجود در چای پوست انار از گرفتگی عضلات ماهیچه در دوره بارداری جلوگیری کرده و حتی از زایمان زودرس نیز پیشگیری می­‌کند.

مزایای استفاده از چای پوست انار چیست؟

نکات مهم درباره استفاده از دمنوش انار

  • تاکنون، عوارض جانبی برای مصرف روزانه‌ی دمنوش انار گزارش نشده است.
  • بیماران دیابتی در خوردن دم‌نوش پوست انار باید جانب احتیاط را نگاه‌دارند.
  • افرادی که داروهای ضد چربی مصرف می‌کنند؛ باید دقت داشته باشند، که دمنوش انار ممکن است تخریب عضلات اسکلتی را برایشان در پی داشته باشد. که باید در مصرف انار و فرآورده‌های دقت کنند.
  • افراد سردمزاج در استفاده استفاده چای انار نباید اسراف کنند.
  • با زیاد خوردن دمنوش انار، مشکل یبوست حادتر خواهد شد.
  • زمان استفاده از جوشانده انار، باید مراقب رنگ دادن به لباس بود.
  • برخی معتقدند در مصرف خوراکی پوست انار و فرآورده‌های آن، باید از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زیرا ممکن است ایجاد مسمومیت کند.
  • مصرف زیاد جوشانده پوست انار، با آنزیم‌های بدن تداخل کرده و اثر سو بر روی کبد داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.