خواص روغن هسته انار

خواص روغن هسته انار

فواید روغن هسته انار یکی از روغن‌های گیاهی است که خواص بسیاری در سلامت پوست، مو و بدن دارد و از پرس سرد دانه انار به‌وسیله دستگاه‌های پیشرفته تهیه می‌شود. این روغن فواید زیادی در زمینه‌های زیبایی، آرایشی و دارویی دارد. کارخانه نارنی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع محصولات مرتبط با انار است. در این مطلب سعی داریم مهم‌ترین خواص روغن هسته انار را که طبق تحقیقات علمی ثابت شده است را به شما معرفی کنیم.

روغن هسته انار

روغن هسته انار را با فشار دادن سرد دانه‌های میوه انار گرفته می‌شود و روغنی طبیعی و معطر است که خواص بسیاری دارد. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، مواد معدنی، اسید پونیسیک، فلاونوئیدها، اسید لینولئیک، اسید اولئیک است. این روغن خاصیت جوان‌سازی داشته و برای پوست و کلاژن سازی و حفظ شادابی و زیبایی بسیار مفید است.

خواص روغن هسته انار

روغن هسته انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین‌ها است و در تهیه لوازم‌آرایشی و بهداشتی مورداستفاده می‌باشد. ازجمله خواص فوق‌العاده این روغن می‌توان به رفع چین‌وچروک پوست و دور چشم، رفع آکنه و جوش صورت، لایه‌بردار پوست، رفع اگزما و پسوریازیس، تقویت مو، درمان شوره سر اشاره کرد. همچنین ازنظر پزشکی نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان، کاهش فشارخون، درمان دیابت، کاهش بیماری قلبی، بهبود گردش خون، لاغری و کاهش وزن، درمان علائم یائسگی، کاهش ابتلا به پارکینسون و آلزایمر و سلامت دندان‌ها نقش موثری دارد.

فواید روغن هسته انار برای پوست

روغن هسته انار با داشتن اسید پونیسیک و فیتوسترول و تحریک کلاژن در پوست سبب درمان و رفع چین‌وچروک پوست می‌شود. وجود انواع ویتامین در این روغن موجب تغذیه و تقویت پوست می‌شود و خاصیت احیاکنندگی، ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدانی و ضد پیری دارد. این روغن با نفوذ به عمق پوست، رطوبتی ماندگار و سالم را برای پوست به ارمغان می‌آورد.

وجود مقادیر بالایی از اسید پونیسیک، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در روغن هسته انار مانع از پیری زودرس می‌شود. و به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی، با پاک‌سازی پوست صورت سبب روشن‌تر شدن رنگ پوست خواهد شد.

  • روغن هسته انار برای جوش و آکنه

روغن هسته انار نارنی با خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی از بروز آکنه و جوش صورت جلوگیری نموده و جای جوش را درمان خواهد کرد. این روغن موجب کاهش چربی پوست و درنتیجه کاهش آکنه و جوش صورت می‌شود.

  • چاقی صورت

برای استفاده از خواص روغن هسته انار و تاثیرگذاری بیشتر، می‌توان روغن هسته انار و انگور را با یکدیگر مخلوط و استفاده کرد. فواید ترکیب این دو روغن سبب بهبود خون‌رسانی به پوست شده و درنتیجه پوست صورت را زیباتر می‌کند. همچنین می‌تواند به چاقی صورت نیز کمک کند.

  • محافظت در برابر نور خورشید

روغن هسته انار نارنی دارای اسید پونیکیک (نوعی اسید چرب امگا ۵) است که از پوست صورت در مقابل نور آفتاب محافظت می‌نماید.

  • درمان لک صورت

روغن هسته انار با داشتن فیتوسترول، به تولید سلول‌های پوستی جدید کمک می‌نماید. این روغن با تحریک پوست، می‌تواند به تولید سلول‌های پوستی جدید کمک کند که به‌نوعی لایه‌برداری و ترمیم‌کننده پوست است. این خاصیت روغن برای درمان و بهبود لک صورت، جای جوش، اسکار سوختگی و بخیه موثر است. از سویی ویتامین E موجود در این روغن، روند بهبودی را تثبیت می‌کند.

فواید روغن هسته انار برای پوست

  • درمان التهاب پوستی

روغن هسته انار نارنی یک تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است و با دارا بودن اسید پونیسیک، اسید لینولئیک و ویتامین E به درمان التهاب‌های پوستی مثل خارش و قرمزی، اگزما و… کمک می‌کند.

این روغن با اسید لینولئیک موجود در آن، تولید سبیوم پوست را تحریک و منافذ بسته پوست را باز می‌کند. با این کار منافذ پوست پاک‌سازی شده و جوش‌های صورت رفع می‌گردد. همچنین، ویتامین E و اسید استئاریک سبب ضدعفونی منافذ باز شده و با خواص آنتی‌باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی که دارد، چربی پوست را متعادل می‌کند.

این روغن گیاهی به دلیل دارا بودن اسید پونیسیک، اسید لینولئیک و ویتامین E سبب درمان التهابات پوستی، حساسیت پوستی، خارش، قرمزی و اگزما پوستی می‌شود.

  • رفع چین‌وچروک صورت

روغن هسته انار به علت کلاژن سازی قوی که دارد، برای رفع چین‌وچروک صورت بسیار مناسب است. اسید اولِئیک اسید موجود در این روغن، علائم پیری زودرس پوست را رفع می‌کند. این ماده باعث تحریک به رشد سلول‌های لایه بیرونی پوست ‌می‌شود و با رطوبت رسانی عمیق پوست مانع از چین‌وچروک می‌شود.

اسید پونیسیک و فیتوسترول موجود در این روغن گیاهی، رادیکال‌های آزاد پوست را خنثی نموده و تولید کلاژن را تحریک می‌کند که درمجموع از بین رفتن آن را به تاخیر می‌اندازد.

  • آب‌رسانی پوست

روغن هسته انار نارنی گزینه بسیار مناسبی برای پوست خشک است، چراکه به علت سبکی به لایه‌های پایین‌تر پوست نفوذ کرده و به هر سه لایه بیرونی آب‌رسانی می‌کند. و درنتیجه این آب‌رسانی، پوست به‌شدت نرم و مرطوب می‌شود.

فواید روغن هسته انار برای مو‌

روغن هسته انار خواص زیادی برای سلامت مو‌ها دارد.

  • جلوگیری از ریزش مو

روغن هسته انار خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و به همین دلیل فولیکول‌های مو را از آلودگی‌ها و چربی پاک می‌کند. به همین دلیل، این روغن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و سبب درمان ریزش شدید مو‌ شود.

  • آب‌رسانی و نرم کردن موها

این روغن دارای اسید لینولئیک بوده و مانند یک نرم‌کننده فوق‌العاده، سبب آب‌رسانی ساقه‌های آسیب‌دیده و خشک مو می‌شود. روغن هسته انار حاوی اسید پونیسیک نیز است که می‌تواند موها را درخشان، نرم و سالم کند.

  • کمک به رشد و تغذیه مو

این روغن گیاهی با تحریک گردش خون در پوست سر، سبب افزایش تغذیه فولیکول‌های مو شده و سبب افزایش رشد مو، تقویت ریشه مو و ضخامت بیشتر آن می‌شود. ویتامین C موجود در روغن هسته انار نارنی سبب تقویت بافت پیوندی فولیکول‌های مو می‌شود.

خواص روغن هسته انار در سلامت بدن

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

این روغن گیاهی غنی از ویتامین C است و به همین دلیل مصرف خوراکی آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

  • کنترل دیابت

طبق تحقیقات انجام‌شده، روغن انار روی مقاومت انسولینی موثر است و به همین علت روغن هسته انار برای افراد مبتلابه دیابت می‌تواند مفید باشد.

  • بهبود سلامت قلب و عروق

وجود اسیدهای چرب غیراشباع در روغن هسته انار نارنی، سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در خون می‌شود. که این شرایط سبب افزایش گردش خون و کاهش فشارخون خواهد شد.

  • پیشگیری از سرطان

روغن هسته انار دارای اسید پونیسیک است که از تکثیر عوامل سرطان سینه جلوگیری می‌کند. درواقع این اسید با مهار میتوکندری سلول‌های سرطانی از تکثیر سلول‌‌های سرطانی جلوگیری و سپس باعث توقف گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت روغن هسته انار در درمان و مقابله با سرطان موثر است.

  • کاهش وزن

از دیگر فواید روغن هسته انار نارنی، می‌توان به افزایش انرژی و بالا رفتن میزان متابولیسم و سوخت‌وساز بدن اشاره کرد که به لاغری کمک می‌کند. این روغن گیاهی با خاصیت سم‌زدایی روده‌ها باعث می‌شود تا چربی‌های در بدن رسوب نکنند و درنتیجه به کاهش وزن و تناسب‌اندام کمک می‌کند.

فواید روغن هسته انار برای مو

فواید روغن هسته انار نارنی

  • دارای علامت سیب سبز سلامت، از سازمان غذا و دارو
  • ضمانت اصالت کالا
  • تضمین بازگشت وجه
  • درج تاریخ انقضای محصول و قیمت

طرز استفاده از روغن هسته انار به چه صورت است؟

نحوه استفاده از روغن هسته انار نارنی در هر درمانی متفاوت است و به دلیل غلظتی که دارد، با دیگر روغن‌ها مخلوط می‌شود. استفاده موضعی از این روغن را می‌توانید به روش زیر انجام دهید. اما برای مصرف خوراکی این روغن برای موارد درمانی، حتما با پزشکان طب سنتی مشورت کنید. مراحل استفاده از این روغن گیاهی به شرح زیر است:

  1. ابتدا موضع را با آب و صابون بشویید.
  2. چند قطره از روغن را روی موضع ریخته و به‌آرامی ماساژ دهید. تا کاملا جذب پوست شود.
  3. پس از ۲ ساعت، محل را با آب ولرم شستشو نمایید.

برای جلوگیری و درمان چین‌وچروک، ۳ قاشق غذاخوری از روغن هسته انار نارنی را با ۱۰ قطره روغن دانه هویج ترکیب کرده و هر شب ۲ تا ۴ قطره از این ترکیب را در آخرین مرحله از روتین پوستی روی پوست تمیز ماساژ دهید.

برای درمان لک‌ها، باید ۳ قاشق غذاخوری از روغن هسته انار را با ۱۰ قطره روغن بهارنارنج ترکیب کرده و هر شب به میزان ۲ تا ۴ قطره در آخرین مرحله از مراقبت پوستی روی پوست تمیز بمالید.

طرز استفاده از روغن هسته انار به چه صورت است؟

 طرز استفاده از روغن هسته انار برای جوش صورت

برای درمان جوش صورت می‌توانید ۳ قاشق غذاخوری روغن هسته انار نارنی را با ۱۰ قطره روغن درخت چای ترکیب کنید. و به‌صورت روزانه روی پوست تمیز شده ماساژ دهید. تکرار این کار به مدت چند ماه سبب رفع جوش و آلودگی از پوستتان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.