خورش مرغ با انار و سیر

خورش مرغ با انار و سیر

یکی از غذاهای اصیلی ایرانی که طرفدارن زیادی دارد خورش مرغ با انار و سیر است که اصالت آن به استان مازندران بر می‌گردد. این غذا با نام‌هایی چون مرغ ناردونی، خورش سیر و انار، خورش انار دانه، جوجه ناردونی و خورش اناردون نیز شناخته می‌شود. به دلیل وجود مواد اولیه خاص در پخت این غذا، خواص زیادی دارد. در اصل در طبخ این غذا از گوشت اردک یا غاز استفاده می‌شود؛ اما با توجه به سلیقه یا ذائقه افراد، می‌توان با مرغ نیز آن را تهیه نمود.

 

معمولاً، این غذا در شب یلدا و فصل انار تازه، درست می‌شود. اگر طرز تهیه خورشت خوشمزه مرغ با سیر و انار مرغ را نمی‌دانید، با ما در معرفی مواد لازم و دستور تهیه آن همراه باشید. در پایان ‌می‌توانید به‌راحتی و با این آموزش ساده آشپزی در خانه، خورشت سیر انار مجلسی را با محصولات نارنی، برای خانواده و میهمانی‌های خود آماده کنید. نارنی تولید کننده محصولات مرتبط با انار است. تمام تولیدات این مجموعه با کیفیت عالی و در بسته‌بندی‌های بهداشتی به خریداران عرضه می‌شود.

مواد لازم خورشت مرغ با انار و سیر :

مرغ: یک کیلوگرم

سیر: ۵ حبه (بزرگ)

انار دانه شده :۲ پیمانه

رب انار نارنی: نصف پیمانه

پیاز کوچک: ۱ عدد

روغن کنجد: ۴ قاشق سوپ‌خوری

پودر موسیر: ۱ قاشق مرباخوری

پودر سیر: ۱ قاشق مرباخوری

نمک: به مقدار لازم

زعفران: یک قاشق مرباخوری (در صورت تمایل)

مراحل پخت و طرز تهیه خورش مرغ با انار و سیر

مراحل پخت و طرز تهیه خورش مرغ با انار و سیر :

  1. در ابتدا سینه و ران مرغ را برش دهید و خوب بشویید تا چربی اضافه آن جدا شود. سپس تابه‌ای را روی حرارت ملایم اجاق‌گاز قرار دهید و مرغ‌ها را بدون روغن و ادویه به‌آرامی تفت دهید.
  2. بعد از چند دقیقه که آب مرغ‌ها کشیده شد، ۲ قاشق روغن کنجد به آن بیفزایید. سپس اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت ۱۰ دقیقه درون تابه بماند تا کاملاً سرخ شود. بعد گوشت‌ها را خارج کنید.
  3. پیاز را به‌صورت ریز خرد کنید، و بعد با ۲ قاشق روغن درون تابه تفت دهید، تا جایی که به رنگ طلایی درآید. پس از سرخ شدن پیاز، سیر را رنده یا له کرده و به آن اضافه نمایید. حال شعله گاز زیر تابه را کم کنید تا سیر به‌خوبی با پیاز تفت داده شود. در ادامه نمک، پودر سیر و موسیر و زردچوبه را به مواد اضافه نمایید. یک تا دو دقیقه دیگر اجازه دهید تا مواد خوب تفت داده شود.
  4. سپس زعفران را با نصف پیمانه آب گرم حل نمایید و با رب انار نارنی به‌طور کامل ترکیب کنید و به پیاز و سیر بیفزایید. زمانی که مواد درون ماهیتابه جوش آمد، مرغ را به تابه اضافه کنید. بگذارید تا مواد درون تابه به حالت قل زدن درآید.
  5. بعد از کمی جوشیدن، دانه‌های انار را به آن بیفزایید. حال اجازه دهید تا خورشت به مدت یک ساعت و بدون درب، روی حرارت بماند. تا مواد کاملاً با حرارت ملایم بپزد و خوب جا بیافتد، سپس می‌توانید خورشت را از روی حرارت بردارید.
  6. بعد از پخت خورشت آن را درون ظرف بکشید و با برنج کته سرو نمایید. امیدواریم از آماده کردن خورشت خوشمزه شمالی مرغ با سیر انار لذت ببرید.

نکات مهم تکمیلی پخت خورشت مرغ اناردون:

  1. دقت کنید که بعد از ریختن دانه‌های انار، در ظرف غذا را اصلاً نگذارید. زیرا در این صورت، انار تغییر رنگ می‌دهد و ظاهر غذا خوب نخواهد شد.
  2. اگر از رب انار آماده برای این غذا استفاده می‌کنید، دقت کنید که مقدار آن باید ۲ برابر باشد.
  3. رب انار ترش، گزینه بهتری برای استفاده در این غذا است.
  4. در صورت تمایل می‌توانید از روغن‌زیتون یا روغن مایع، به‌جای روغن کنجد در طبخ استفاده کنید.
  5. در کنار این خورش و برای تزیین، می‌توان بادمجان سرخ‌شده نیز قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.