خواص پوست انار

خواص پوست انار

میوه نار یا انار خوراکی با نام علمی Punica granatum یکی از میوه‌های درختی است که اغلب دانه‌هایی به‌رنگ قرمز و سفید دارد. رنگ پوست آن نیز بیشتر قرمز و یا سیاه و زرد است. این میوه در کشورهایی نظیر ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود و جزو مرغوب‌ترین میوه‌های جهان به شمار می‌آید. محصولات انار نارنی در کارخانه‌ و با بهترین دستگاه‌ها تولید شده تا محصولی باکیفیت را دست مشتریان برساند. در ادامه این مطلب به خواص فوق‌العاده پوست انار خواهیم پرداخت، پس لطفا با ما همراه باشید.

خواص پوست انار

از زمان‌های قدیم، میوه انار از گیاهان مهم اقتصادی در بازار مواد غذایی و دارویی بوده است. چون می‌توان از پوست، دانه و آب استفاده‌های زیادی برد و سرشار از منابع مهم غذایی بوده است. انارها غنی از ویتامین C هستند، که یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامت پوست است. همچنین آن‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل پروآنتوسیانیدین و فلاونوئید هستند؛ و علائم پیری (مانند چین‌وچروک) را در پوست به تاخیر می‌اندازند.

از قدیم گفته‌اند، انار برای تصفیه و پاک‌سازی خون بسیار مفید است. اما حالا با تحقیقات فراوان درباره فواید این میوه، از خواص زیاد آن اطلاعات به‌دست‌آمده است. از بهبود دستگاه گوارشی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و… جزو خواص فوق‌العاده محصولات انار نارنی هستند.

خواص پوست انار

پوست انار از منابع غنی پلی‌فنل‌هـا تشکیل‌شده است. ترکیبات فنولی موجود در پوست انار؛ خواص آنتی‌باکتریال بالایی دارند. پوست انار حاوی تانن و منبعی از آنتی‌اکسـیدان‌هـا است و ترکیبات فنولیک مانند اسید الاژیک به مقدار فراوان در آن وجود دارد. از عصاره پوست درخت انار در محصولاتی چون ضد کرم، ضد worm Tape و ضد هایمنولپدیسیس ( Hymenolepidasis) استفاده می‌شود. و اثر کرم‌کشی آن مربوط به وجود آلکالوئید ایزوپله تیدرین است.

آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه و پودر انار، با آسیب‌های پوستی و آکنه مبارزه می‌کنند. دو قاشق سوپ‌خوری دانه انار له‌شده و یک قاشق سوپ‌خوری زردچوبه می‌تواند شگفتی‌ساز باشد. تنها نیاز است که این مرهم را روی موضع آسیب‌دیده گذاشته و پس از ۱۵ دقیقه با آب سرد شسته شود.

پوست انار را می‌توان به دو صورت به پودر تبدیل کرد:

  1. ابتدا پوست را خشک کرد و بعد آسیاب کرد.
  2. ابتدا عصاره پوست را استخراج کرد و بعد محلول استخراجی را خشک کرد.

مزیت حالت دوم این است که مواد مؤثره از پوست گرفته شده و خشک می‌شود. پوست انار با خواص آنتی‌اکسیدانی فراوان نقش مهمی در موارد زیر دارد:

  • تحریک تولید کلاژن در پوست
  • کاهش چین‌وچروک صورت
  • لیفت صورت با پوست انار
  • مبارزه با جوش و آکنه
  • از بین بردن جوش‌های سرسیاه صورت
  • مقاومت و حفاظت از پوست صورت در برابر میکروب، عفونت و باکتری

خواص جوشانده پوست انار

جوشانده پوست انار، در برطرف کردن اسهال ناشی از مسمومیت غذایی بسیار کارگشا خواهد بود. همچنین جوشانده آن نیز قابض بوده و قند موجود در ادرار را به‌شدت کاهش می‌دهد و باعث تصفیه خون می‌شود. جوشانده پوست این میوه بهشتی برای جلوگیری از خونریزی رحم نیز بسیار مورداستفاده دارد. پوست انار کوبیده و خشک‌شده را با چهار گرم آب گرم مخلوط کنید، این ترکیب باعث می‌شود کرم‌های معده و روده به‌راحتی دفع شده و نوشیدن جوشانده پوست انار نیز برای تقویت لثه مفید است.

برای برطرف کردن آبسه دندان می‌توان سفیدی پوست انار را به مدت یک ساعت بر روی آبسه قرار داد تا به‌کلی اثر آن محو شود. پاشیدن گرد کوبیده خشک‌شده پوست انار براى پاک شدن اثر زخم نیز مورداستفاده است. برای درمان بواسیر و ترشحات غیرعادی واژن می‌توان جوشانده آن را در تشتی قرار داد و به مدت چند دقیقه در آن نشست.

دیگر خواص پوست انار

دیگر خواص پوست انار

جلوگیری از ریزش مو و بروز شوره سر: مقداری پوست انار را با روغن مو مخلوط کنید و ریشه‌های مو را کاملاً با آن ماساژ دهید. دو ساعت بعد یا روز بعد با شامپوی ملایم بشویید.

درمان گلودرد: اگر گلودرد یا درد لوزه دارید، برای تسکین درد در خانه می‌توانید از پوست انار استفاده نمایید. برای این کار، یک مشت پوست انار را در مقداری آب بجوشانید و از صافی رد کنید؛ پس از خنک شدن آب آن را غرغره کنید.

پیشگیری از بیماری قلبی: پوست انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که باعث تسکین و رفع بیماری‌های قلبی می‌شود. میزان کلسترول و استرس را کاهش داده باعث حفظ سلامت قلب می‌شود. برای استفاده از آن باید یک قاشق چای‌خوری پودر انار را با یک لیوان شیر ولرم مخلوط و به‌طور روزانه مصرف کنید.

تقویت‌کننده استخوان: پوست انار خاصیت ضد باکتریایی و ضدالتهابی داشته و از طرفی روند از دست رفتن تراکم استخوان در زنان نزدیک به سن یائسگی، کاهش می‌دهد. نحوه مصرف: شب‌ها دو قاشق چای‌خوری پودر پوست انار را با یک لیوان آب ولرم مخلوط‌کنید و بنوشید.

بهبود دهنده دستگاه گوارش: پوست انار حاوی «تانن» است که التهاب روده و ورم هموروئید را کاهش داده و باعث تنگ شدن دیواره روده و مانع خونریزی هنگام اسهال می‌شود و هاضمه را بهبود می‌بخشد. نصف پیمانه پودر پوست انار را به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کرده، پس از نرم شدن، با یک قاشق چای‌خوری زیره، نصف پیمانه شیر بریده و کمی نمک در غذا ساز مخلوط‌کنید. برای مقابله با بواسیر، التهاب روده و مشکلات هاضمه از این معجون هفته‌ای سه بار می‌توان استفاده کرد.

محافظت از پوست در برابر آلاینده‌ها: از دیگر خواص پوست انار می‌توان به محافظت از پوست در برابر آلاینده‌ها و سموم محیطی و تعادل PH پوست اشاره کرد. اسید آلاژیک موجود در پوست انار، رطوبت پوست را حفظ کرده و آن را نرم و لطیف می‌کند. به این منظور دو قاشق چای‌خوری پوست آسیاب شده انار را با ماست ترکیب کنید و به پوست صورت و گردن بمالید و بعد از مدتی آن را بشویید.

سفید کننده دندان: ازجمله روش‌های سفید کردن دندان در خانه، استفاده از پوست انار است. برای مسواک زدن می‌توان از پودر پوست انار خشک استفاده کرد. برای این منظور پودر پوست انار را با کمی فلفل سیاه و نمک دریا ترکیب کرده و دندان‌ها را با آن مسواک بزنید.

سم‌زدایی بدن با پوست انار: پوست این میوه یکی از مواد غذایی است که قابلیت سم‌زدایی در بدن دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن وظیفه سم‌زدایی را به عهده دارند و با توجه به آن‌که پوست انار، مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد، استفاده از آن می‌تواند تا حد زیادی در پاک‌سازی بدن از سموم موثر باشد.

نکات استفاده از پوست انار

نکات استفاده از پوست انار

  • افرادی که دارای مزاج سرد هستند، باید از زیاده‌روی در مصرف خوراکی پوست میوه انار و فرآورده‌های آن خودداری نمایند
  • مشکل افراد مبتلا به یبوست، با مصرف خوراکی پوست انار و فرآورده‌های آن تشدید می‌شود.
  • برخی از افراد معتقدند، در زمان مصرف خوراکی پوست انار و فرآورده‌های آن، نباید از روغن کرچک استفاده کرد. چون ممکن است بلع این دو ماده سبب ایجاد مسمومیت شود.
  • در زمان استفاده از پوست انار به‌عنوان ضماد، دقت کنید که لباس‌های شما رنگ نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *